Veel gemeenten hanteren parkeernormen die niet meer aansluiten op de daadwerkelijke behoefte aan parkeerruimte. Dat blijkt uit onderzoek van mobiliteitsadviesbureau Goudappel.  Dit remt de ontwikkeling van nieuwe woningen en belemmert een gezonde inrichting van de openbare ruimte.

Volgens Goudappel en brancheorganisatie NEPROM is het tijd voor een omslag: gemeenten zouden hun parkeerbeleid moeten baseren op lokale data en actuele mobiliteitsbehoeften. Daarvoor is meer eigen onderzoek nodig en moeten de (verouderde) CROW-kerncijfers niet gezien worden als harde norm.

“Gebruik de CROW-cijfers als hulpmiddel, en niet als blauwdruk. Parkeernormen moeten passen bij de situatie in de wijk. Kijk naar het autobezit, maar ook naar de kwaliteit van alternatieven. Let daarbij niet alleen op de aanwezigheid van bijvoorbeeld een fietsinfrastructuur, maar kijk ook naar de beschikbare restcapaciteit.” 
- Annet Dijk-Schepman, adviseur bij mobiliteitsadviesbureau Goudappel

Vooral bij appartementen en sociale huurwoningen is de parkeerbehoefte lager dan vaak wordt aangenomen. Door realistische normen te hanteren, ontstaat er meer ruimte voor woningbouw en leefkwaliteit. Ook rond ov-knooppunten liggen kansen. Op plekken met een goede fietsinfrastructuur zouden strengere normen moeten komen om de openbare ruimte beter te benutten, mits er voldoende ruimte blijft voor laden, lossen en regulering.

Verder Lezen

Dit is een samenvatting van een artikel van het platform Stadszaken.nl, het volledige artikel lees je hier: Stadszaken.nl (tip:kijk ook eens naar hun zeer lezenswaardige nieuwsbrief!). Je verder verdiepen in dit onderwerp? Lees ook het artikel Gemeente, gebruik actuele parkeerkencijfers bij gebiedsontwikkeling van CROW.

Foto: Milos Ruzicka. Het Bajeskwartier in Amsterdam, met lage parkeernorm.

September 2025

Wil je graag up-to-date blijven met alle nieuwtjes, schijf je dan hier in!